Žijte v hluku a ještě plaťte!
Snad nikdo z nás není spokojen s tím, jak se ulice našich i evropských měst změnily z poklidných míst na dopravní koridory, kde se v prachu, špíně, exhalacích, vibracích a hluku prohání jedno monstrum za druhým. Jak další kusy cenné krajiny mizí pod kobercem asfaltu a betonu. Téměř není úniku.
Je však řešením této situace zavedení "hlučného" či jakéhokoliv jiného poplatku pro kamionové přepravce? Přepravce samozřejmě neponese tyto zvýšené náklady, nýbrž je naúčtuje výrobcům a dodavatelům. Ti pak navýší cenu zboží. V konečném důsledku "poplatek za hluk" zaplatí koncový spotřebitel, tedy veskrze ten, kdo hlukem trpí, nikoli ten, kdo je jeho původcem. Je to totiž typický pokus řešit důsledky místo příčiny, který vyústí v další plošné zdanění obyvatelstva. Pokolikáté už?
Úbytek hluku přitom bude zcela zanedbatelný, ve snaze přepravců vyhnout se placení mýtného a "hlučného" jízdou po silnicích nižších tříd možná hluku naopak přibude. Kolik peněz by stálo vybudování a provoz mýtného systému zahrnujícího každou silničku, to ani nechci domyslet. Křečovitější a méně efektivní systém zpoplatnění si už snad ani nelze představit. Jenže Kapsch potřebuje své miliardy a politici svůj nástroj sledování a šmírování. Hluk je v tomto případě pouhou záminkou. Stejně tak můžeme zavést poplatky za chůzi, za to, že dýcháme, za to, že chodíme na záchod.
Ne, nic z toho nebude fungovat. Má-li dojít k tolik žádoucímu omezení kamionové přepravy, je třeba se podívat na skutečné příčiny jejího nárůstu. Ta samá EU, která nám chce naordinovat poplatek za hluk, nese za současný stav pořádný díl odpovědnosti. Uvědomme si, že doprava není a nikdy nebyla zadarmo. Není přirozeným cílem nikoho z nás, ani nikoho z obchodníků, platit s cenou zboží i cenu přepravy. Z globálního pohledu již dnes představuje doprava velmi nákladnou položku, pro každého z nás, aniž by sama o sobě přidala nějakou hodnotu. Příčinu masového využívání dopravy je třeba hledat v neefektivním centrálním plánování, v umělých zásazích do fungování trhu, v přidělování kvót a v nastavování nerovných podmínek pro výrobce v různých odvětvích a lokalitách.
Například zemědělství je jedno z nejvíce postižených odvětví. Hlávkový salát dovážený z Belgie je i s dopravou levnější než místní, přestože je v Belgii výrazně vyšší cena práce. Mrkev a rajčata se k nám vozí z Holandska, brambory z Francie a Maďarska, česnek z Mexika a Číny, a takto bychom mohli dlouze pokračovat. Místa výroby se vzdalují místům spotřeby. Stali jsme se závislí na dovozu z okolních států i ve zcela elementárních věcech. Namísto domácí produkce základních potravin a výrobků podporujeme nesmysly jako jsou nerentabilní fotovoltaické elektrárny či řepka pěstovaná jako příměs do paliva a vyháníme výrobce "zelenými" regulacemi, daněmi a komplikovaným zákoníkem práce. Následnou nezaměstnanost řešíme dalšími dotacemi a dalším vytvářením umělých pracovních míst a bludný kruh se uzavírá. V současnosti je to zejména přebujelá dotační, daňová a regulační politika EU, která stojí za takovými absurditami.
Iracionální převážení materiálu sem a tam je každopádně i vzhledem k závislosti na ropě velmi vratké a dlouhodobě neudržitelné. Zadlužené evropské státy, pokud chtějí znovu prosperovat, budou muset snížit svou závislost na zbytku světa, přestat házet klacky pod nohy svým vlastním občanům a vrátit se k domácí výrobě. Musíme si přestat hrát na práci a začít vytvářet skutečné hodnoty, tedy zboží a služby, po kterých existuje místní přirozená poptávka. V neposlední řadě bychom měli přehodnotit i naše spotřebitelské návyky. Ty ošklivé kamiony, které je třeba eliminovat, totiž vezou zboží, které tak rádi kupujeme.
Jan Kolář
Od prosince dovoleno jíst pouze s certifikátem beznadváhy
Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) je obezita větším zabijákem než koronavirus. Bylo by proto hloupé a pokrytecké, kdybychom v zájmu povinného dobra nezavedli následující opatření.
Jan Kolář
Koronavirus: Budeme mít na podzim co jíst?
V zemědělství prý pro letošek chybí tisíce pracovníků, kvůli karanténám a uzavřeným hranicím. Naproti tomu tisíce práceschopných lidí sedí doma z důvodu zavřených provozoven a fabrik.
Jan Kolář
Výsledek voleb posílil myšlenku štíhlého státu
Často slýcháme, že demokracie už nefunguje a že se přežila. Říkají to hlavně ti, kterým je demokracie permanentně trnem v oku a překáží jim v realizaci vlastních představ o uchopení moci. Takoví se budou ozývat stále častěji. Ale co když přežitkem není demokracie, ani volební systém, nýbrž představa o silném státu, kterému odevzdáme do rukou naše svobody a on nás všechny společně povede ke štěstí a spokojenosti?
Jan Kolář
Odposlechy a razie jako nástroj moci
Předesílám, že nehodlám hájit současnou vládu, fakticky klientelisticko-socialistickou koalici lidovce Kalouska. Jsem toho názoru, že zločin, byl-li zjištěn, má být vyšetřen a potrestán. Ale pokud někdo tleská posledním událostem, tedy policejní razii na Úřadu vlády a dalších místech, tento optimismus nesdílím.
Jan Kolář
Postřehy z prezidentské volby 2013
Nekompletní přehled některých postřehů z prezidentské volby, které by neměly zapadnout.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Argentinský prezident si rýpl do choti španělského premiéra. Madrid žádá omluvu
Španělská vláda v neděli oznámila, že se rozhodla odvolat španělskou velvyslankyni v Argentině. A...
Na abertamské křižovatce během pár dní hořelo další auto, všichni stihli utéct
Druhý požár osobního automobilu na v podstatě totožném místě v rozmezí pouhých několika dní...
Za Raísího truchlí Rusko i Hamás. My to nebyli, ujišťuje Izrael
Do Íránu po smrti prezidenta Ebráhíma Raísího a ministra zahraničí Hosejna Amírabdolláhjána míří...
Zemřel advokát Pavel Smutný, prezident Česko-izraelské obchodní komory
V neděli 19. května zemřel ve věku nedožitých 65 let advokát, filantrop a prezident Česko-izraelské...
- Počet článků 29
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 3820x